Școli conectate. Școli pentru viață

Rolul vieții din școală în dezvoltarea copiilor a devenit evident în anii de pandemie. Ne dăm seama de importanța lucrurilor atunci când nu le mai avem. Viața în comunitate cu toate provocările ei, legăturile dintre indivizii ce creează școala, conectarea dintre școală și comunitatea mai largă sunt elemente esențiale ce ne-au lipsit și care acum pot lua o nouă dimensiune.   

Care este experiența pe care copiii noștri ar putea să o trăiască când sunt la școală? Care este viața pe care o putem trăi împreună în orele pe care le petrecem învățând? În ce fel putem aduce lumea din afara școlii în interiorul ei? În ce fel putem să mutăm învățarea din sala de clasă în locuri vii, unde viața se întâmplă în mod real și autentic? 

La aceste întrebări răspundem în această ediție SEED alături de invitații noștri, formatori olandezi și belgieni specializați în Învățare Experiențială.  

În acest an vom explora două concepte ale Învățării Experiențiale devenite extrem de importante în contextul revenirii la învățarea cu prezență fizică: Conectarea și Apropierea de realitate. 

Conectarea (“Linkedness” în limba engleză sau “Verbondenheid” în limba olandeză) este baza etică a Învățării Experiențiale. Atunci când copilul se simte conectat cu comunitatea școlară, se formează premisele pentru o dezvoltare armonioasă a viitorului adult, un adult legat de propria comunitate și atent la mediul său. Orice efort pentru a dărui acest gen de conectare sănătoasă copiilor este un efort ce merită făcut de fiecare școală. Apartenența de comunitatea școlară este spațiul de unde pornește învățarea cu drag și motivația interioară de a crește. 

Apropierea de realitate este considerată în Învățarea Experiențială unul din cei 7 factori esențiali pentru a obține implicarea copiilor în învățare. Cum putem folosi realitatea ca subiect de explorare, cum legăm conținuturile programei de realitatea trăită de fiecare copil, cum putem pleca de la curiozitatea copiilor pentru a crea noi contexte și a deschide noi drumuri? 

Formatorii olandezi și belgieni vor aduce exemple concrete legate de moduri în care experiența copiilor în școală poate fi îmbogățită prin accentul pus  pe apropierea de realitate și conectare.

Invitați internaționali

Suze-Roelofs-Emonds

 

Suze Roelofs-Emonds, coordonatoarea Centrului Olandez pentru Stare de Bine și Implicare în Școli (Tweemonds)

Suze Roelofs-Emonds este o persoană ce și-a dedicat întreaga viață educației. De ani de zile a construit o experiență vastă în îndrumarea copiilor pe baza principiilor Învățării Experiențiale în școli primare și speciale.

Inspirată de mișcarea NIVOZ din jurul Universiății din Utrecht (Olanda) și extrăgându-și învățare din toată plaja de concepte din jurul educației ce onorează copilul (printre care Reggio Emilia), Suze combină experiența de învățător, mamă, consultant educațional și coordonator al proiectului ”Învățare Experiențială” (Olanda). Suze este o povestitoare înnăscută, iar poveștile ei aduc mereu un mesaj plin de speranță și încredere.

 

Juul Aldenhuijsen, formator și consilier în cadrul Centrului Olandez pentru Stare de Bine și Implicare în Școli (Tweemonds)

Juul Aldenhuijsen este mama a trei copii și învățătoare, cu experiență la clasă de 22 de ani. Lucrează în OBS Uilenspiegel, prima școală olandeză ce a implementat Învățarea Experiențială. În cariera ei a predat trei ani în Insulele Caraibe unde a lucrat cu profesorii și a consiliat școli pentru transformare prin Învățare Experiențială. Pe lângă lucrul cu copiii, Juul este activă ca formator și consilier procese educaționale în cadrul Tweemonds – Centrul Olandez pentru Stare de bine și Implicare în Școli. Ea consiliază profesorii și îi ajută să conceapă noi procese de învățare în jurul literației. Să îi înveți pe copii tainele scrisului și cititului plecând de la teme din realitatea lor este ceea ce o pasionează pe Juul. Să îi vadă pe copii implicați din propria motivație în procesele de scriere/citire îi aduce lui Juul energie maximă și o dorința de a co-crea cu copiii noi experiențe și moduri de lucru.

 

Tom Govaers, formator belgian din cadrul Centrului pentru Învățare Experiențială din Leuven (CEGO)

Tom Govaers este cu inima și sufletul profesor la clasă. Tom a activat ani de-a rândul ca  profesor/învățător în școli din orașe mari belgiene, precum Antwerp, unde diversitatea grupurilor de învățare a fost motorul pentru mediul școlar. Acum 4 ani a început să activeze ca formator și coach educațional în cadrul CEGO. Din această poziție, el sprijină echipe din diferite școli belgiene, dar și indivizi pasionați de educație care sunt în căutarea acelui tip de învățare ce pune în centru copilul și calitatea.

Tom are două motto-uri importante:

A învăța și a trăi sunt două lucruri pe care nu le faci niciodată singur! Asigură-te că rămâi în conectare cu ceilalți, într-un climat în care avem grijă unii de alții, dar în care avem și curajul să ne punem unii altora întrebări, să cerem unii de la alții ceea ce avem nevoie. 

Lasă-i pe copii să facă ei înșiși ceea ce pot să facă prin propriile forțe! Copiii pot mult mai mult decât credem noi! Cu siguranță în această lume cu schimbări la viteză maximă, capacitatea copiilor de a se auto-gestiona rămâne cea mai importantă garanție pentru o viață de calitate în viitor, mai ales când vine vorba de grupuri vulnerabile.

Auto-gestionarea și coeziunea socială ca baze pentru o viață și o educație îndreptate spre creșterea personală! 

Vineri, 20 mai

16:00 – 18:00 Atelier Cum ne facem viața frumoasă (sau nu) în comunitatea școlii? – Comunicarea Nonviolentă în școală – Manuela Murariu

Cum poți aduce mai multă bucurie și entuziasm în viața ta de la școală? Ce te entuziasmează, ce îți hrănește motivația? Vom folosi un instrument de comunicare și relaționare pe care Școala Babel a decis să îl includă în modul ei de lucru de la începuturile sale: Comunicarea Nonviolentă. 

Studiul cel mai elaborat privind factorii care influențează învățarea elevilor în școală (Hattie, 2006) arată că cel mai de impact factor în procesul de învățare este cadrul didactic. Deci merită să ne îndreptăm atenția și să explorăm această lume interioară a adultului care lucrează cu copiii și să punem lupa pe ce îi face viața frumoasă. Atunci când aplicăm Comunicarea Nonviolentă în relația cu noi și cu cei din jurul nostru, ajungem să ne dezvoltăm capacitatea  de a ne face viețile frumoase, lăsând în urmă o paradigmă mai veche care ne ghidează spre a avea dreptate.

Atelierul se adresează tuturor adulților din comunitatea unei școli.

Nr. maxim de participanți: 30-35

Participarea la acest atelier este gratuită în limita locurilor disponibile. Pentru înscriere completați formularul: https://forms.gle/WVdBrhviZZ4pHi7L9.

Locație: Sala multifuncțională a Consiliul Județean Timiș, Bd. Revoluţiei din 1989, nr. 17, Timișoara.

18:00 – 20:00 Deschiderea SEED

Introducerea temei: Școli conectate. Școli pentru viață

Intervenții ale formatorilor olandezi și belgieni

Networking și bufet

Locație: Sala multifuncțională a Consiliul Județean Timiș, Bd. Revoluţiei din 1989, nr. 17, Timișoara.

Sâmbătă, 21 mai

10:00 – 11:30 Conferință: Conectarea la perspectiva copilului (EN)– Suze Roelofs, Juul Aldenhuijsen

11:30 – 12:00 Pauză de cafea

12:00 – 13:30 Ateliere: Modalități practice pentru înțelegerea experienței copilului în mediul de învățare (EN) – Suze Roelofs, Juul Aldenhuijsen, Tom Govaers

13:30 – 14:30 Pauză de prânz

14:30 – 15:30 Conferință: Conectarea – valoarea relațiilor în procesul de învățare al copiilor (EN) – Tom Govaers

15:30 -16:00 Pauză de cafea

16:00 – 17:00 Ateliere: Cum poți cultiva conectarea în școala ta? O perspectivă practică (EN) – Tom Govaers

Locație: Biblioteca Universității Politehnica Timișoara, Sala multifuncțională, Bulevardul Vasile Pârvan nr.2, Timișoara.

Duminică, 22 mai

10:00 – 11:30 Conferință: De la implicare în școală la implicare în viață. Cum are loc învățarea profundă. Valoarea conectării învățării la realitate (EN) – Suze Roelofs, Juul Aldenhuijsen

11:30 – 12:00 Pauză de cafea

12:00 – 13:30 Ateliere: Modalități practice de a folosi proiectele pentru a conecta învățarea la viață (EN) – Suze Roelofs, Juul Aldenhuijsen

13:30 – 14:30 Pauză de prânz

14:30 – 15:30 Conferință: Auto-direcționarea, o competență pentru viață (EN) – Tom Govaers

15:30 – 16:00 Pauză de cafea

16:00 – 17:00 Atelier: Cum poți cultiva auto-direcționarea în școala ta? O perspectivă practică despre cum copiii pot învăța la școală cum să trăiască cu curaj, reziliență, gândire critică și dorința de a învăța (EN) – Tom Govaers

Locație: Biblioteca Universității Politehnica Timișoara, Sala multifuncțională, Bulevardul Vasile Pârvan nr.2, Timișoara.

Luni, 23 mai

18.00 – Cum creștem implicarea în clasele noastre? – Adriana Bălaj

Workshopul este adresat cadrelor didactice indiferent de clasa la care predau și disciplină. În cadrul atelierului se abordează atât partea teoretică a implicării, dar și cea practică prin exemple concrete din cadrul orelor. Pe parcursul atelierului ne propunem să descoperim ce este implicarea, cum o măsurăm și care sunt factorii care susțin și cresc implicarea elevilor în învățare.

Nr. maxim de participanți: 20.

Locație: Școala Babel

Marți, 24 mai

18.00 – 19.30 – Filosofie pentru copii – între învățare și reflecție – Dean Ivan

Workshopul se adresează celor care vor să integreze în cadrul orelor de științe sociale, dirigenție, și nu numai, instrumentul principal utilizat de demersurile filosofice: cugetarea. Pe parcursul atelierului, vom experimenta strategiile reflectării și vom observa ce presupune să te gândești cu adevărat la un concept, printr-o serie de activități interactive, în echipă sau în cercul dialogului (corelate cu disciplina pe care o avem de predat).

Atelierul de filosofie va oferi răgazul de a ne uita la lume așa cum este ea și de a pune întrebări înainte de a oferi răspunsuri. Reflecția este un act care poate fi cultivat (cu timp, atenție și îndrumare) și care deschide căi spre noi perspective. De aceea, introducerea ei la clasă ar aduce mari beneficii dezvoltării gândirii critice și laterale a elevilor. Atelierul integrează activitități care au fost desfășurate la clasă, în cadrul unor lecții pe teme precum adevărul și libertatea.

Nr. maxim de participanți: 15.

Locație: Școala Babel

18.00 – Literație și povești. Povești cu aromă de ceai – Alina Iga

În cadrul atelierului vom explora următoarele aspecte: importanța cititului, cum și de ce le citim copiilor, cititul cu voce tare, atmosfera potrivită pentru citit, rolul poveștilor în dezvoltarea și evoluția personalității copiilor și recomandări de cărți din Cufărul cu povești.

Nr. maxim de participanți: 30.

Locație: Școala Babel

Miercuri, 25 mai

18.00 – Conectează-te cu tine înainte de orice. „Rețete” simple, gata de administrat la nevoie – Anca Uzun

Pentru a face orice ne propunem (în viața personală sau la școală), e nevoie să avem grijă în primul rând de noi și de energia noastră. De câte ori nu te-ai regăsit prioritizându-i pe alții în defavoarea ta? Și totuși, poți face asta la nesfârșit? Cu ce costuri/rezultate? Vino la această sesiune să (re)descoperi modalități de a te conecta la frumosul din tine (și din jurul tău) și la resursele pe care le ai deja.

Nr. maxim de participanți: 20.

Locație: Școala Babel

 

 

18.00 – Autonomia copiilor în școală și grădiniță – Ioana Drăgan

Workshopul oferă o perspectivă atât teoretică cât și practică asupra beneficiilor pe care le aduce autonomia copiilor în procesul învățării cât și în managementul clasei. Porninid de la teoriile lui Erickson și Deci vom explora și modalități practice ale cultivării autonomiei la copii.

Nr. maxim de participanți: 40.

Locație: Școala Babel

Joi, 26 mai

18.00 – Cum sunt eu în relație cu colegii mei? – Dani Doru

O parte semnificativă în viața de profesor este determinată de relațiile cu colegii. Cancelaria poate fi un loc de regenerare și creștere sau un loc de frustrare și nemulțumire. Cum poți TU să creezi realitatea din viața relațională profesională pentru a-ți aduce echilibru și armonie? Cum te poate sprijini limbajul nevoilor din Comunicarea Nonviolentă în această direcție?

Nr. maxim de participanți: 30.

Locație: Școala Babel

Participă la SEED

Conferințele și atelierele sunt dedicate profesioniștilor din educație. Dorim să atragem 20 de participanți din mediul rural.

O bună parte a evenimentului va fi în limba engleză, te invităm să consideri acest lucru înainte de înscriere, întrucât nu vom pune la dispoziție traducător.

Poți alege unul dintre cele cinci pachete SEED:
Pachete individuale
– acces la tot evenimentul SEED (20- 26 mai) -> 300 de lei
– acces la deschidere, conferințele și atelierele din weekend (20-22 mai) -> 200 de lei
– acces la atelierele din perioada 23 – 26 mai (luni-joi), ateliere desfășurate în limba română -> 150 lei

Pachete pentru grupuri
– acces pachet școală tot evenimentul (20-26 mai), minim un grup de 4 persoane -> 200 lei/persoană
– acces pachet școală (20-22 mai), minim un grup de 4 persoane -> 150 lei/persoană
– acces pachet școală la atelierele din perioada 23 – 26 mai (luni-joi), ateliere desfășurate în limba română -> 100 lei

Participare online
– acces online la conferințele din weekend (21-22 mai) -> 100 lei/persoană
Cei care optează pentru pachetul online vor putea participa la partea de conferințe (nu și ateliere) prin intermediul platformei Zoom.

Pentru participare te invităm să completezi formularul de înscriere: https://forms.gle/WVdBrhviZZ4pHi7L9 .

Dacă îți dorești tare să participi, însă taxa este un impediment pentru tine te invităm să ne scrii un email la contact@scoalababel.ro și vom vedea cum putem să venim în întâmpinarea ta.

Partenerii principali ai evenimentului sunt CEGO, Tweemonds, Universitatea Politehnică Timișoara, Consiliul Județean Timiș.

Partenerii SEED