Educația experiențială: ce este, cum este și pentru cine este?

Educația experiențială: ce este, cum este și pentru cine este?

Respirăm educația experiențială încă din anul 2016. Pentru unii poate părea puțin, pentru alții foarte mult timp. Pentru noi, cei de la Școala Babel, tot acest timp înseamnă săptămâni, luni și ani de eforturi cu mult sens. Am visat să creăm o școală de la zero, unde principiile educației experiențiale să se contopească armonios cu cele ale comunicării nonviolente. Am visat și am făcut posibil un spațiu în care copiii să se simtă liberi, să întreprindă, să gândească, să proiecteze și mai ales să se exprime nestingheriți.

Eforturile noastre au fost ghidate încă de la început de oameni minunați, promotori ai educației experiențiale, mentori atât pentru școala noastră cât și pentru alte instituții și organizații din Europa. Ei sunt busolele noastre și inspirația continuă pentru a duce mai departe aceste valori. Din acest motiv, organizăm cursuri anuale și ne bucurăm de înțelepciunea mentorilor noștri olandezi.

Cea mai recentă întâlnire de acest fel s-a desfășurat în perioada 16-19 august 2022, sub forma a două cursuri, unul fiind despre bazele educației experiențiale – dedicat acelor profesori care sunt la început pe acest drum –  al doilea curs fiind conceput pentru profesorii deja inițiați și care și-au dorit aprofundarea cunoștințelor. În aceste zile deosebite am avut bucuria de a fi coordonați de doi dintre mentorii noștri, Wilma van Esch și Bart Coppes.

Ce este educația experiențială?

Educația experiențială este mai mult decât o metodă de învățare, așa cum bine sublinia Wilma în prima zi de workshop:

“Educația experiențială este un stil de viață. Nu există rețetă perfectă, totul ține de atitudine, dialog deschis, prezență, curiozitate și dezlegarea tiparelor.”

Să ne imaginăm o construcție de tip templu, cu 3 coloane principale: la baza acestuia stă atitudinea profesorului – deschiderea sa pentru a fi în contact cu experiența copilului, empatia pentru ceea ce trăiește copilul în mediul școlar. Fără această atitudine deschisă, restul templului se năruie. Pe această bază sunt construite coloanele; ce anume creează acest profesor împreună cu copilul – spațiu pentru inițiativă, mediu bogat în experiențe și ocazii pentru dialog.

Cum este educația experiențială?

Orice învățare este un proces, la fel este și învățarea bazată pe experiențe, însă, obiectivele și metodele sunt cele care fac diferența. Misiunea educației experiențiale este aceea de a urma un proces de eliberare și creație prin care copiii să se dezvolte emoțional armonios, să aibă o stare de bine ca susținere a învățării în profunzime. La Școala Babel se urmărește gradul de implicare al copiilor și se reglează fin mediul din jurul lor, astfel încât fiecare să pornească în acest proces cu nevoile de bază îndeplinite.

Educația experiențială este empatică, mai precis, formatorii acestei metode de educație sunt persoane atente la relațiile interpersonale, cu înclinație spre dialog, autenticitate, descoperire și autocunoaștere

“Să știi ce trebuie să faci atunci când nu știi ce trebuie să faci” – Max Van Manen

Pentru cine este educația experiențială?

Educația experiențială este pentru noi și pentru voi – elevi, părinți, bunici, profesori, învățători. Suntem o comunitate care aspiră la dezvoltarea maximă a potențialului și la conexiune. Persoana care trece prin procesul de creștere ce are la bază învățarea experiențială este o persoană puternică emoțional, cu o atitudine critică și de explorare, care se simte conectată cu umanitatea și lumea și de aceea se simte responsabilă.

Ce spun profesorii de la Babel despre cursurile de educație experiențială?

 “Adevărul este că de câte ori particip la cursurile sau workshopurile de la școala noastră simt că prind aripi și lucrurile se așază cumva într-o lumină caldă și blândă în același timp, în așa fel încât capăt claritate și entuziasm pentru ce descopăr și ce urmează să duc mai departe la clasă.

Așa s-a întâmplat și acum când am dat o altă conotație noțiunii de proiect. Am vorbit și mai ales am lucrat la proiecte interdisciplinare descoperind etapele și importanța acordării atenției motivelor (DE CE?)pentru care să alegi o anumită temă, grupul țintă, întinderea și mai ales obiectivele finale.

Un alt aspect important a fost CE vrem să învețe copiii și ce competențe să obțină. Apoi bineînțeles CUM îl aplicăm folosindu-ne de anumite instrumente care să ne permită lucrul diferențiat și să stimuleze curiozitate copiilor. 

Am reușit, împreună cu echipa de la ciclul primar din care am făcut parte, să pregătim un proiect pentru primele două săptămâni de școală, care să implice toate clasele primare și care să ajute la cunoaștere și conectare. E un proiect a cărui inimă a început să bată timid din timpul workshopului, dar care devine din ce în ce mai colorat și nerăbdător să își întâlnească „beneficiarii”. Parcă-l văd întinzându-și rădăcinile tot mai adânc, adăugând alte și alte descoperiri în funcție de interesele copiilor.”Diana Semenescu 

 

“Vreau să încep prin a spune cât de recunoscătoare sunt pentru experiența aceasta de învățare trăită alături de Wilma și Bart.

Cred că o cunosc deja pe Wilma de 3 ani și cu fiecare atelier la care am participat am simțit tot mai multă energie pozitivă, claritate și inspirație.

Ce a fost nou pentru mine de această dată a fost faptul că Wilma ne-a vorbit mult despre stare de bine, implicare și competențe, povestindu-ne din propria sa experiență de viață, nu doar ca și trainer ci și ca mamă a doi copii, arătându-ne frumusețea de a fi autentici, încurajându-ne să ne uităm mereu în oglindă si să căutăm în profunzimea noastră pentru că răspunsul îl vom găsi doar acolo (selfknowledge).

Sunt câteva aspecte care s-au lipit de mine și le voi menționa în continuare.

Nu există un răspuns general valabil, cu toții învățăm zi de zi și ne bucurăm de viață, așa cum e ea, cu bune și mai puțin bune. Copiii simt starea noastră și e important să fim vulnerabili pentru că asta înseamnă curajul de a te arăta în fața lor exact așa cum ești.

Autenticitatea noastră ca profesori e un instrument puternic. Uneori, copiii învață mai bine unii de la alții și e nevoie să le dăm spațiu pentru a face asta . Copiii mereu au câte un plan de pus în aplicare iar noi, profesorii suntem acei  „cultural workers” care iau perspectiva a ceea ce văd copiii (seeing through the child’s eyes). Desigur, același grad înalt de implicare și stare de bine nu îl vom putea avea, pe parcursul întregii zile. Oare noi îl avem…ca adulți? Există însă momente-cheie care ne ajută ulterior să reflectăm asupra câmpului relațional ce implică profesorul, ceilalți copii, școala și familia.

În ce privește profesorul, în acest proces un rol important îl are abordarea care ține de competențele personale ale fiecăruia, de atitudine, intuiție, tact pedagogic și propriul bagaj cu experiențe (wisdom).

Un act educațional calitativ ne oferă posibilitatea de a vedea la elevii noștri stare de bine și implicare prin faptul că sunt ei înșiși, se bucură de experiența învățării împreună, au respect față de grup, au inițiativă, manifestă curiozitate și toate astea se întâmplă pentru că sunt văzuți și ascultați.

Închei printr-un vers din cântecul Red flowers: „There’s a time for everything.

There are so many colors and I see everyone.” – Dana Istrate