Școlile din Belgia – prima deplasare din proiectul Babel: Școală Acreditată Erasmus+

Școlile din Belgia – prima deplasare din proiectul Babel: Școală Acreditată Erasmus+

Între 14 și 19 noiembrie 2023 a avut loc prima deplasare făcută posibilă prin acreditarea Erasmus obținută de școala Babel pentru o perioadă de 5 ani. Monica și Manuela, doi dintre membri fondatori ai Babel Școală+Liceu, profesoare și membrii ai echipei de mentori și traineri ai școlii noastre, au participat în Belgia la un program oferit de partenerii noștri ADR Vlaanderen și CEGO. Săptămâna petrecută în Belgia a însemnat consolidarea relațiilor școlii și construirea de noi punți de colaborare cu școli belgiene.

Iată cum s-a văzut această experiență prin ochii Monicăi, coordonatorul academic al Babel Școală+Liceu

Am plecat la drum cu multă speranță că ne vom reconecta la sursele inspirației noastre: Învățarea Experiențială și Comunicarea Nonviolentă și că vom întâlni oameni animați de aceeași dorință de a face școala un loc mai bun pentru copii, profesori și părinți.

În prima seară, am avut ocazia să particip la lansarea unei noi cărți a partenerilor noștri CEGO (Centrul de Învățare Experiențială) din cadrul Universității Regale din Leuven. Un amfiteatru întreg de profesori ce s-au adunat pentru a se reconecta cu ideile prof. Ferre Laevers, pedagogul ce a pus bazele pedagogiei experiențiale. La 76 de ani, acesta vorbește cu aceeași iubire necondiționată pentru copii ce ne-a cucerit de când am intrat pentru prima dată în contact cu el. Cartea lansată este de fapt un instrument pus la dispoziția educatorilor, părinților și mai ales copiilor în care se consemnează, începând de la primul an de grădiniță și până la intrarea în școala primară, sclipirile de talent ale fiecărui copil în cele 10 domenii experiențiale. E o carte ce te învață să pui ochelarii pozitivității atunci când te uiți la un copil, oricât ar fi el de mic, și să observi momentele lui de implicare maximă în activități, dorința de explorare, capacitatea de a crea. 

A urmat, spre deliciul meu și al Manuelei, o întâlnire de lucru Babel și prof. Ferre Laevers chiar în biroul acestuia de la CEGO, locul de unde a pornit inovația în multe școli din Belgia, Anglia, Germania dar și Vietnam sau Surinam. Bucuria a fost cu atât mai mare cu cât am avut-o alături de noi și pe președinta Coaliției pentru Educație din România, o coaliție ce își propune să contribuie la transformarea sistemului de educație din România. Să îți dai seama că tresari la aceleași cuvinte, că respectul pentru copii se simte în mediul pe care alegem să îl oferim și în tactul pe care alegem să îl practicăm zi de zi, că Învățarea Experiențială nu e un model ci un mod de a fi și a te uita la potențialul copiilor ne-a adus încrederea că suntem ancorați cu proiectul Babel în ceva mult mai mare decât putem percepe când suntem ocupați cu detaliile vieții obișnuite. Am făcut planuri mari cu prof. Ferre Laevers: traduceri de cărți, modele de formare pentru profesori, materiale educaționale dar cel mai important, am regăsit susținerea și aprecierea de care ne-am bucurat și în 2018 când acesta a vizitat Babel la SEED. 

Ziua a continuat cu vizitarea școlii Lab Sint Amands, școală ce a primit premiul pentru inovație în Belgia datorită metodelor create de echipa de pedagogi pe baza Învățării Experiențiale și Comunicării Nonviolente folosind colaborare și digitalizarea ca resurse. Am recunoscut Makerspace-ul ca inimă a școlii, loc unde copiii își creează proiectele la final de fiecare modul. Proiectele sunt modul în care copiii demonstrează cunoștințele acumulate în diferitele discipline ce se adună toate sub aceeași umbrelă tematică, iar copiii învață diferite tehnici practice ce îi ajută să pună în lumină propria învățare. Un exemplu de proiect interdisciplinar era cel de a-și crea propriul animal 3D și a-l prezenta comunității în cadrul evenimentului Human Zoo sau a-și crea propriul circuit de apă sau propria piesă de teatru în care într-o piesă shakespeariană, personajele erau aduse din Grecia Antică. Copiii primesc la început de săptămână programul masterclass-urilor și sarcinilor de lucru concepute de profesori și pe baza acestuia își fac propriul program în funcție de traiectul în care sunt (independent, cu îndrumare parțială sau intensiv ghidat). În fiecare săptămână își predau sarcinile folosind platforma de învățare și sunt urmăriți individual cu ajutorul aceleiași platforme legat de nivelul de competență atins pe diferitele obiective ale fiecărei materii. Profesorii sunt formați pentru a fi consilieri de învățare. Fiecare copil are un astfel de consilier și un grup de sprijin cu care se întâlnește săptămânal. Se colaborează foarte mult între profesorii de diferite discipline ce formează echipe autonome, cu propriul buget pentru proiecte. Comunicarea Nonviolentă este instrumentul folosit pentru situațiile inevitabile de conflict dar și pentru întărirea relațiilor de coaching la toate nivelurile. Școala Sint-Amands este, la fel ca și Babel, o școală creată de părinți și pedagogi împreună. Construită din containere, la marginea pădurii, la limita unui sat din apropierea Leuven-ului, ea este dovada vie că atunci când o comunitate se adună în jurul unui set de valori și practici educaționale, totul e posibil. Școala este foarte căutată, deschizând anul acesta o a doua locație în apropiere. 

Tot în apropierea Leuven-ului am vizitat și a doua școală ce combină Învățarea Experiențială cu Comunicarea Nonviolentă. De Met este școala ce ne-a inspirat cel mai mult când am pornit Liceul Babel deși nu avusesem ocazia să o vizităm niciodată. Ajunși la De Met, am fost încântate de independența copiilor, de felul în care aceștia luau responsabilitatea propriei învățări, de sistemul de evaluare și auto-evaluare, de folosirea cercului de comunitate. Ne-am bucurat enorm să putem fi ghidați prin școală chiar de copiii ce învață în acest sistem și să fim primiți cu căldură de echipa de pedagogi fondatori ce ne-au explicat principiile ce stau la baza De Met. Am descoperit cu entuziasm puterea Comunicării Nonviolente ca instrument de sprijin pentru învățarea auto-dirijată și colaborativă dar și importanța legăturilor cu comunitatea largă din jurul școlii în ceea ce una din fondatoarele școlii numește Învățarea Hibridă, o învățare în care nu doar profesorul este sursă pentru dezvoltarea tinerilor ci întreaga lume din afara școlii. 

Lăsând în urmă Leuven-ul ne-am îndreptat către partea de vest a Belgiei unde, chiar la granița cu Olanda se găsește Myrho, un consorțiu de școli din Hoogstraten ce deservește 5.000 de copii de toate vârstele din oraș și împrejurimi. Aici se găsește cea mai mare comunitate de copii români ce studiază într-o școală belgiană. Legătura Babel – Myrho facilitată de ADR Vlaanderen este începutul unui schimb intercultural benefic pentru ambele comunități, parteneriatul dintre școlile noastre fiind sărbătorit cu ocazia Romanian Belgian Contact Day, unde am avut ocazia de a prezenta ambele școli și a vedea cât de multe valori comune ne unesc deasupra de culturi diferite. În compania responsabilului pentru internaționalizare din partea Myrho, am făcut cunoștință cu fiecare nivel de învățământ inclusiv învățământul profesional și am schimbat impresii cu profesori legate de felul în care școala poate sprijini integrarea familiilor și dezvoltarea copiilor cu un context cultural și lingvistic diferit. 

Ne-am întors din această călătorie de învățare cu o bogăție de perspective noi, cu planuri foarte concrete ce se vor materializa în anul viitor prin deplasarea copiilor din proiectul Movement for Improvement în Belgia, prin conceperea de noi proiecte Erasmus+ între școli, prin traducerea materialelor de bază ale Învățării Experiențiale și prin evenimente de formare în cadrul Centrului de Învățare Experiențială din Timișoara. Datorită Erasmus+, Europa este casa noastră și acest lucru vrem să îl transmitem mai departe copiilor din școala noastră. 

Vrei să afli mai multe despre acest schimb de experiență? Înscrie-te la evenimetul online gratuit: Învățarea Experiențială și Comunicarea Nonviolentă, perspectiva școlilor belgiene cu Monica Diaconu și Manuela Murariu