Belgia – prima deplasare din proiectul Babel: Școală Acreditată Erasmus+

Belgia – prima deplasare din proiectul Babel: Școală Acreditată Erasmus+

Între 14 și 19 noiembrie 2023 a avut loc prima deplasare făcută posibilă prin acreditarea Erasmus obținută de școala Babel pentru o perioadă de 5 ani. Monica și Manuela, doi dintre membri fondatori ai Babel Școală+Liceu, profesoare și membri ai echipei de mentori și traineri ai școlii noastre, au participat în Belgia la un program de job shadowing medii educaționale inspirate de Învățarea Experiențială.

Am plecat la drum cu multă speranță că ne vom reconecta la sursele inspirației noastre: Învățarea Experiențială și Comunicarea Nonviolentă și că vom întâlni oameni animați de aceeași dorință de a face școala un loc mai bun pentru copii, profesori și părinți.

În prima seară, am avut ocazia să participăm alături de colegii belgieni la lansarea unei noi cărți a partenerilor noștri CEGO (Centrul de Învățare Experiențială) Un amfiteatru întreg de profesori ce s-au adunat pentru a se reconecta cu ideile prof. Ferre Laevers, pedagogul ce a pus bazele pedagogiei experiențiale. La 76 de ani, acesta vorbește cu aceeași iubire necondiționată pentru copii ce ne-a cucerit de când am intrat pentru prima dată în contact cu el. . 

 

Ziua a continuat cu vizitarea școlii  ce a primit premiul pentru inovație în Belgia datorită metodelor create de echipa de pedagogi pe baza Învățării Experiențiale și Comunicării Nonviolente folosind colaborare și digitalizarea ca resurse. Am recunoscut Makerspace-ul ca inimă a școlii, loc unde copiii își creează proiectele la final de fiecare modul. Proiectele sunt modul în care copiii demonstrează cunoștințele acumulate în diferitele discipline ce se adună toate sub aceeași umbrelă tematică, iar copiii învață diferite tehnici practice ce îi ajută să pună în lumină propria învățare. Un exemplu de proiect interdisciplinar era cel de a-și crea propriul animal 3D și a-l prezenta comunității în cadrul evenimentului Human Zoo sau a-și crea propriul circuit de apă sau propria piesă de teatru în care într-o piesă shakespeariană, personajele erau aduse din Grecia Antică. Copiii primesc la început de săptămână programul masterclass-urilor și sarcinilor de lucru concepute de profesori și pe baza acestuia își fac propriul program în funcție de traiectul în care sunt (independent, cu îndrumare parțială sau intensiv ghidat). În fiecare săptămână își predau sarcinile folosind platforma de învățare și sunt urmăriți individual cu ajutorul aceleiași platforme legat de nivelul de competență atins pe diferitele obiective ale fiecărei materii. Profesorii sunt formați pentru a fi consilieri de învățare. Fiecare copil are un astfel de consilier și un grup de sprijin cu care se întâlnește săptămânal. Se colaborează foarte mult între profesorii de diferite discipline ce formează echipe autonome, cu propriul buget pentru proiecte. Comunicarea Nonviolentă este instrumentul folosit pentru situațiile inevitabile de conflict dar și pentru întărirea relațiilor de coaching la toate nivelurile. 

Ne-am întors din această călătorie de învățare cu o bogăție de perspective noi, cu planuri foarte concrete ce se vor materializa în anul viitor prin deplasarea copiilor în Belgia, prin conceperea de noi proiecte Erasmus+ între școli, prin traducerea materialelor de bază ale Învățării Experiențiale și prin evenimente de formare în cadrul Centrului de Învățare Experiențială din Timișoara. Datorită Erasmus+, Europa este casa noastră și acest lucru vrem să îl transmitem mai departe copiilor din școala noastră. 

_________________

Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.